دانلود و پشتیبانی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

s f

اطلاعات تماس
ایران چهارمحال و بختیاری
شهرکرد خیابان اول
youremail@yourdomain.com
038312345678

انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی

حوزه همیاری اجتماعی

1- حامیان

تعداد زیادی از افراد و سازمان‌ها هستند که از هدف و رسالت شبکه (همیاری اجتماعی، قرض‎الحسنه، کارآفرینی اجتماعی) و از فعالیت‌های اعضای کانون‌های همیاری اجتماعی به انحاء مختلف (نظیر اعتباری، فنی، فرهنگی و بازرگانی) حمایت می‌کنند.

به‎بیانی این حمایت‌ها صرفاً به حمایت مالی و پرداخت وجه و امثالهم محدود نمی‌شوند بلکه هرکدام به نوعی حمایت می‌کنند. مثلاً اگر سازمانی که فقط زمینه شکل‌گیری یک کانون همیاری اجتماعی را در بین همکاران آن سازمان فراهم می‌کند او هم حمایت می‌کند و ما به او هم سازمان حامی میگوییم. یا اگر یک فردی کاری می‌کند که تولیدات اعضا به فروش برسد یا اگر خودش مغازه‌داری است که تولیدات را می‌خرد و می‌فروشد، این فرد نیز حامی محسوب می‎شود .

 

2- همیاری اجتماعی

کانون‌های همیاری اجتماعی

هسته کانونی و مرکزی شبکه، همین کانون‌ها هستند، به‌طوری‌که سایر اعضای شبکه فعالیت می‌کنند تا این کانون‌ها شکل بگیرند و ارتقا یابند. بنابراین اگر این اتفاق نیافتد، فعالیت سایر اعضا بیهوده بوده است.

کانون همیاری اجتماعی، تشکلی است که توسط جمعی از افرادی که به نحوی باهم سنخیت دارند، به‎صورتی خودجوش و مردمی شکل می‎گیرد و هدف از شکل‏گیری آن، انجام کارها و حل مسائل مشترک ازطریق همیاری اجتماعی و استفاده از توان جمعی خود مردم (اعضای آن کانون) است.

مردم در تشکیل این کانون‌ها، کارکردهای مختلفی را دنبال می‏کنند. مثلاً جمعی از افراد، کانونی شکل می‏دهند تا برای روستایشان مفید واقع شوند؛ عده‏ای کانونی را شکل می‏دهند که خانواده‎ها را دور هم جمع کنند؛ گروهی کانون دیگری شکل می‎دهند که همکاران سازمان خود را دور هم جمع کنند.

تاکنون قریب به 000,12 کانون فعال در سراسر کشور شکل گرفته و فعالیت دارند. درنتیجه حدود 4 میلیون نفر مردم کشور در قالب کانون‌های همیاری اجتماعی عضو شبکه هستند.

نکته1: شرط اصلی عضویت هر فرد در شبکه و فعالیت در زمینه‌های مختلف آن، عضویت در یک کانون همیاری اجتماعی است. بنابراین هر فرد با عضویت در کانون همیاری اجتماعی، در سه سامانه اصلی شبکه (سامانه همیاری قرض‌الحسنه، سامانه اعتبارسنجی مرآت، سامانه بازاراعضا) عضو می‎شود و در نتیجه از مزایای عضویت در این سامانه‌ها بهره‌مند می‌شود.

نکته2: کانون‌های همیاری اجتماعی بستری برای شکل‌گیری انواع دیگر هسته‌ها و کانون‌های در شبکه هستند. مثلاً رهیاران از میان اعضای کانون‌های همیاری اجتماعی، افرادی که علاقه و توانمندی فعالیت در کسب و کار دارند را استعدادیابی کرده و آنها را به شکل‎دادن یا عضویت در یک هسته کاروزندگی یا هسته کاروکسب سوق می‌دهد.

 

3- رهیاران اجتماعی

رهیاران نقشی کلیدی در شکل‌گیری و ارتقای کانون‌ها دارند و نقش‌هایی نظیر راهنما، همیار، رهیار و راهبر را دربرمی‌گیرند.

وظیفه اصلی آنها، رهیاری اعضای کانون‌ها است. یعنی از طرفی، به هماهنگی و ساده‌سازی و تسهیل گری امور اعضا می‌پردازند و از طرفی به پایش آنها می‌پردازند (یعنی هوای کار آنها را دارند تا دچار مشکل خاصی نشوند).

یک سری از رهیاران، موظفی و عده زیادی از آنها نیز داوطلب و غیرموظفی هستند.

لازم به ذکر است، علاوه بر اینکه هریک از چهار عنصر راهنما، همیار، رهیار و راهبر، وظیفه رهیاری را برعهده دارند، هر کدام نقشی خاص در شبکه ایفا می‌کنند. بنابراین نوع فعالیت این افراد، بسته به نقش آنها متفاوت می‎شود. راهنما، فقط نقش راهنمایی دارد. همیار علاوه بر راهنمایی، کارهای عملیاتی نیز انجام می‌دهد و به اعضا در دسترسی آسان‌تر به امور (نظیر قرض‌الحسنه، اعتبارسنجی، کارآفرینی، فرداپ و…) همیاری می‌کند. رهیار نیز علاوه بر اینکه به فعالیت‌های راهنما و همیار تسلط دارد، عمده فعالیت‌هایش صرف گفتمان‌‎سازی، رهیاری به اعضا در شکل گرفتن کانون‌ها، استعدادسنجی آنها، مشاوره، تسهیلگری و پایش امور کانون‌ها می‌گردد. از طرفی راهبر علاوه بر تسلط بر فعالیت‌های قبلی، هماهنگی و هدایت امور مربوط به حوزه فعالیت خود را برعهده دارد.

 

همچنین سطح فعالیت رهیاران بسته به حوزه فعالیتشان متفاوت است. بنابراین راهبر و راهنما و همیار کانون، فقط حوزه کانون خود را پوشش می‌دهند. همیاران تخصصی در هر منطقه (نظیر همیار قرض‌الحسنه، همیار مرآت، همیار کاروزندگی، همیار فرداپ، همیار فرهنگی) به رهیاری و همیاری اعضای کانون‌های منطقه تحت پوشش خود در آن زمینه تخصصی مربوطه می‌پردازند. رهیاران اجتماعی، به رهیاری اعضای منطقه تحت پوشش خود در کلیه امور می‌پردازند و از طرفی همیاران تخصصی مرتبط با منطقه خود را سرپرستی می‌کنند.

رهیاران تخصصی استان نیز به رهیاری اعضا در حوزه تخصصی مربوطه در سطح استان پرداخته و از طرفی دیگر، همیاران تخصصی مرتبط با حوزه خود در استان را سرپرستی می‌کند. راهبر (یا دبیر) استان، به رهیاری اعضای شبکه در سطح استان می‌پردازد و از طرفی تمامی رهیاران و همیاران مرتبط با استان خود را سرپرستی می‎کند. نهایتاً راهبر شبکه به رهیاری اعضا در سطح کل کشور پرداخته (به‌بیانی وی، رهیار کل کشور است) و نیز راهبران (دبیران) استان‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

4- رسالت آسمانی

یکی از اقدامات جدی صورت گرفته در شبکه توسعه اجتماعی رسالت، جهت‌دهی و ارتقای همیاری‌های اجتماعی اعضای کانون‌ها در راستای برگزاری رویدادهای آیینی (نظیر اربعین و عاشورا و …)، همیاری حادثه‌دیدگان بلایای طبیعی (نظیر سیل، زلزله و …)، برپایی پویش‌های امور خیر و… می‎باشد.   حجم بالای حمایت‌ها و همیاری‌های مردمی در موکب‌های اربعین و عاشورا و نیز حادثه سیل فروردین 1398 و… شایان توجه است.

ارسال نظر