دانلود و پشتیبانی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

s f

اطلاعات تماس
ایران چهارمحال و بختیاری
شهرکرد خیابان اول
youremail@yourdomain.com
038312345678

انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینی اجتماعی

همانطور که بیان شد، سومین محور مورد تأکید در شبکه توسعه اجتماعی رسالت، توسعه کارآفرینی اجتماعی است. لذا الگوی توسعه اجتماعی رسالت در محور کارآفرینی اجتماعی، بر توسعه‌ کسب و کارهای خرد و خانگی متمرکز شده است.  در ادامه، برخی مبانی مورد تأکید الگوی توسعه اجتماعی رسالت در توسعه کارآفرینی اجتماعی بدین شرح است:

  • «خرد» در الگوی توسعه اجتماعی به‌معنای «کوچک» نیست. چراکه سهم شایان توجهی از اقتصاد اکثر کشورهای پیشرفته، سهم کسب و کارهای خرد و خانگی است. بنابراین می‌توان گفت کسب و کار خرد، می‌توان نقش چشمگیری را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.
  • در الگوی توسعه اجتماعی رسالت، این باور وجود دارد که یکی از دلایل عمده مهاجرت افسار گسیخته به شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها، نبود اشتغال و مولد نبودن مناطق مهاجرفرست می‎باشد. لذا اگر در این مناطق اشتغال رونق یابد، منجر به اقتصاد پایدار خانواده، افزایش رفاه خانوار و نهایتاً توسعه اقتصادی و اجتماعی این جوامع خواهد شد و در نتیجه جذابیت بیشتری برای مهاجرت معکوس به این مناطق را در پی خواهد داشت.
  • همانطور که پیشتر بیان شد، هدف اصلی الگوی توسعه اجتماعی رسالت، بهبود سبک زندگی آحاد جامعه می‎باشد. در این بین می‌توان گفت که کارآفرینی اجتماعی نیز به این بهبود کمک شایانی می‌کند، چراکه رویکرد کارآفرینی، سبک کاری و زندگی افراد را از «کارمند و کارگر صرف دیگران بودن» به «مولد بودن و صاحب کار خود بودن» سوق می‎دهد. در این سبک جدید، افراد منتظر نیستند تا دیگران برایشان کاری ایجاد کنند بلکه خودشان با تکیه بر توانمندی‌ها و استعدادشان، کار ایجاد می‎کنند.
  • در الگوی توسعه اجتماعی رسالت، برخلاف محور قرض‌الحسنه که سودآوری مطرح نیست، در محور کارآفرینی اجتماعی، کسب درآمد و سودآوری برای کسب و کارهایی که توسط اعضا شکل می‌گیرد، مهم می‎باشد.
  • تحقق اهداف کارآفرینی اجتماعی، مستلزم شکل‌گیری زیرساخت‌ها و پلتفرم‌ها و نیز مدیریت بهینه زنجیره تولید تا عرضه می‎باشد. در این راستا، «مدیریت زنجیره ارزش» در دستور کار شبکه توسعه اجتماعی رسالت قرار می‌گیرد تا اعضای کانون‌ها بتوانند با کمترین هزینه و دردسر و با بهینه‌ترین روش، به کارآفرینی بپردازند. مبتنی بر این روش، اعضا در مراحل مختلف زنجیره ارزش (اعم از تعریف و طراحی محصول، تأمین مواد اولیه، تولید، بازاریابی و عرضه محصول در بازار) تحت پوشش قرار می‌گیرند.
بنابراین، باتوجه به مبانی فوق، الگوی توسعه اجتماعی رسالت برای توسعه کارآفرینی اجتماعی بر شعارهای زیر تأکید ویژه‌ای دارد:
  • تولید در روستاها و شهرهای کوچک؛ مصرف در شهرهای بزرگ
  • هر خانه، یک کارخانه
  • کار پول می‎سازد و نه پول، کار
  • هر عضو، یک مربی
  • مدیریت زنجیره ارزش
در نتیجه، الگوی توسعه اجتماعی رسالت جهت تحقق اهداف کارآفرینی اجتماعی، دو محور زیر را دستور کار خود قرار داده است:
  • تشکیل و تقویت هستهها و کانون‌های کاروزندگی: این هسته‌ها و کانون‌ها فقط در روستاها و شهرهای کوچک شکل می‌گیرند و به تولید محصولات و ارائه خدمات فعالیت دارند. این محور بیشتر بر «تولید در روستاها و شهرهای کوچک» تمرکز دارد. این هسته‌ها عمدتاً در یک خانوار شکل می‌گیرند و وجه تسمیه کاروزندگی آن است که افراد هم در کانون خانواده کار می‌کنند و هم زندگی خود را سامان می‎دهند. این رویکرد تأثیر بسزایی بر تقویت بنیان خانواده خواهد داشت، چراکه افراد خانواده حضور بیشتری در کنار هم بوده و زمان بیشتری را جهت بهبود امور اعضای خانواده در اختیار خواهند داشت.
  • تشکیل و تقویت هستهها و کانون‌های کاروکسب: این هسته‌ها و کانون‌ها در شهرهای بزرگ شکل می‌گیرند و در زمینه‌های ارائه خدمات در این مناطق فعالیت دارند. این رویکرد تأثیر بسزایی در تحقق «مصرف در شهرهای بزرگ» خواهند داشت.
در ضمن، فرایند شکل‌گیری و فعالیت این هسته‌ها و کانون‌ها بدین گونه است:

رهیار اجتماعی پس از ورود به منطقه شروع به گفتمان‌سازی در بین مردم و افراد تأثیرگذار می‎کند و در مورد مزایای شکل گرفتن کانون‌های همیاری اجتماعی و عضویت در آنها در شبکه توسعه اجتماعی رسالت صحبت می‌کند. وی در این مسیر به گروه‌های مختلف مردمی کمک می‌کند تا کانون‌های همیاری اجتماعی متناسب با خودشان را شکل دهند. رهیار در ادامه، از میان اعضای کانون‌های همیاری اجتماعی شروع به استعدادیابی افرادی می‌کند که توانمندی و قابلیت فعالیت در یکی از رشته‌های تخصصی کارآفرینی اجتماعی را دارند. وی سپس به این افراد کمک می‌کند تا هسته خود را حول رشته تخصصی مربوطه شکل دهند.

این هسته‌ها تمامی امور مورد نیاز خود را از طریق سامانه‎های موجود در شبکه (نظیر سامانه‌های همیاری قرض‌الحسنه، اعتبارسنجی مرآت، بازاراعضا، کاروزندگی و … که هر کدام توسط یکی از سازمان‌های راهبری مدیریت می‌شوند) انجام می‎دهند. در عین حال درصورتی که این هسته‌ها با مشکلاتی مواجه شوند می‌توانند از همیارهای تخصصی موجود در تیم رهیاری که در منطقه حضور دارند بهره ببرند. از جمله همیارهایی که در تیم رهیاری حضور دارند عبارتند از همیار قرض‌الحسنه (مرتبط با موضوعات قرض‌الحسنه)، همیار مرآت (مرتبط با فرایندهای اعتبارسنجی و سواد مالی)، همیار کاروزندگی (مرتبط با موضوعات مرتبط با زنجیره ارزش و کارآفرینی) و همیار فرداپ (مرتبط با موضوعات عرضه و تقاضای محصولات و خدمات در بازار اعضا).

در ضمن، هسته‌های کاروزندگی برای اینکه بتوانند در امور تولید و عرضه محصولات خود چابکتر و با هزینه و مشکلات کمتری فعالیت کنند عضو کانون کاروزندگی در همان منطقه یا استان می‎شوند. هر کانون کاروزندگی یک راهنما دارد که از بین اعضای هسته‌های کاروزندگی انتخاب می‌شود. وی راهنمایی های لازم در برخی امور مورد نیاز و مشترک هسته‌ها ارائه می دهد.

ارسال نظر